tirsdag den 15. november 2011

Museumsbesøg på brundlund slot

Besøg på museum

Brundlund slot


Brundlund Slot

Lige ved siden af studiestedet ligger der en flot bygning som jeg er kørt forbi utallige gange, uden at vide hvad det egentlig var, er og indeholdt. Med denne opgave var jeg ikke i tvivl om at jeg endelig skulle besøge Brundlund Slot. Min interesse for smukke gamle bygninger og for kunst spillede hermed en rolle for valget. På trods af interessen har museumsbesøg for mit vedkommende kun været i forbindelse med skolesammenhænge, så mit kendskab og tilgang til opgaven var minimal.

Besøget:

Jeg var spændt da jeg parkerede bilen på de smalle brostensbelagte veje omkring slottet, og nød stemningen af hygge og idyl udenfor bygningen. Cykler og fodgængere brugte stedet som en gennemgang og på den måde var der liv på stedet. De smukke hvide bygninger dateres helt tilbage til 1411 hvor dronning Margrethe besluttede at opføre bygningen til administration af byen.

Ved indgangen møder jeg en afløser som ikke kan fortælle så meget konkret om den pædagogiske linje på stedet, men at der er tilknyttet en billedskole. Jeg kan i min brochure så læse mig til dette:



Børn og Unge er en særlig målgruppe som vi arbejder specielt målrettet med.

Hver uge modtager 40 børn fra Aabenraa Kommune undervisning på Billedskolen.

Desuden får skolerne tilbud om formidlingsprojekter, som altid starter med lærerkursus, efterfulgt af rundvisninger, undervisning, praktiske øvelser og fremvisning af børnenes eksperimenter.

Børn fra folkeskolen deles op i forskellige alderstrin.

Fritidsordninger og børnehaver får også specielle tilbud.

De unge fra 10. klasse skolen og gymnasierne tilrettelægger vi særarrangementer for, så alle kan få glæde af kunstformidlingen og kunstens verden.



Med dette må man sige at det er mange muligheder i at bruge Brundlund slot som en pædagogisk aktivitet.

Derudover er der en elevator i bygningen, så kørestolsbrugere og gangbesværerede kan komme rundt i de 3 niveauer. Dog er der enkelte steder med trapper som fangekælderen, arresten, skyttekælderen, samt to tårne med enkelte trin.



Jeg får at vide at den udstillede kunst på slottet, kun er sønderjyske kunstneres værker. På pågældende tidspunkt var der en udstilling af Astrid Kruse Jensen – kaldt, ” Disappearing into the past”. Udstilling består af ca. 35 fotografier og installationer, som sætter fokus på erindringen. Kunstneren har brugt et gammelt polaroidkamera og film, som har overskredet deres holdbarhedsdato, og herigennem prøver hun at sine ” mime en glemt verden med indtryk fra barndommens univers og naturens skjulte uskyld”( som der står om udstillingen).

Da jeg kom op på første salen hvor denne udstilling befandt sig, blev jeg først grebet af de store rum, stilheden og roen i bygningen… Tiden stod helt stille og sanserne blev skarpere, samt en følelsesmæssig åbenhed for hvad der var i vente… Stille og roligt gik jeg rundt og betragtede de forskellige billeder, som fik tanker og erindringer af min egen barndom frem – det var et skønt øjeblik fordi jeg blev mindet om ting og steder jeg næsten havde glemt…

Desværre kom der meget lys ind af vinduerne, som blev reflekteret i glasset på fotografierne – det gjorde det svært at se dem ordentligt nogle af stederne.

På anden salen var der en udstilling af lokale kunstnere, spændende, men mere rodet fordi der kun hang et par værker fra en og samme kunstner, samt forskelligheden var meget stor. Denne udstilling var interessant, men talte ikke til mig på samme måde.

Derefter gik jeg ned hvor billedskolen udstillede nogle værker. Èn femte klasse brugt postkort med billeder fra udstillingen og tegnet dyr eller mennesker på – en komisk måde at arbejde og kopiere noget fra udstilling på. Dertil havde de lavet en kvadrat i pleksiglas, hvor alle siderne var udfyldt med tegninger og minder fra deres tidlige barndom.

Derefter var der ikke mere kunst at se på, men historisk set var der stadig fangekælderen og skyttekælderen og arresten. Disse ting skabte en spændende stemning og historie om stedet.

Alt i alt, var det en fornøjelse for mig at være på besøg på Brundlund Slot. For mit vedkommende var det ægte kvalitetstid, samt en følelse af overskud da jeg tog derfra. Samtidig synes jeg at det er dejligt at de bruger stedet på en pædagogisk/kunstnerisk måde, og dermed giver oplevelser og udfoldelsesmuligheder til børn og unge.

Det er ikke sidste gang jeg skal på museum J










1 kommentar:

  1. Hej Lourdes.

    Du giver en rigtig god skriftlig beskrivelse af din oplevelse af besøget, og stemningen på slottet. Jeg kunne dog godt savne et par billeder fra besøget,som kunne give et indtryk af stedet, samt evt. et link til museets hjemmeside, hvis de har en.
    Det lyder som et spændende sted, som kan besøges igen, da de kører med skiftende udstillinger. Fotoudstillingen lyder inspirerende!
    Dejligt at de bruger stedet så aktivt i forhold til daginstitutioner og skoler.

    MVH Birgitte

    SvarSlet