lørdag den 19. november 2011

"Fælder"

For at finde ud af hvilke småkravl der er på biotopen på denne årstid, snakkede jeg med drengene om at sætte nogle mad-fælder op dernede. Drengene var begejstrede...
Med fra børnehaven havde de et plastikkrus med ris a la mande i som de gerne ville ofre til en fælde.


Vi finder flere plastikkrus frem og drengene hjælper med ideer til lokkemad. - Det bliver til wok-rester fra dagen før, peperonipølser, morgenens rester af havregrød samt rester af en leverpostej i foliebakke.



Dertil prøvede vi også at lave en kartoffelfælde, ved at udhule den, lave indgangshuller, samt ligge lidt ris a la mande inden i. Vi lukkede den med en køkkenelastik.

Så er vi ved at være klar


Undervejs ned i bien får vi en god snak om hvilke slags dyr de regner med at fange i fælderne... drengene tøver lidt, så jeg spørger dumt om de regner med at fange elefanter?? - De griner højt mens de råber nej!! - " Men jeg vil gerne fange en søhest - helst en blå!" siger Maurits. Emilius siger:" Så vil jeg gerne have de grå".. "Mor, kan du huske da jeg fandt en ægte søstjerne engang?"...Jeg finder ud af at jeg ikke har informeret drengene godt nok om projektet da de regner med at fælderne skal ud i vandet...Jeg forklarer så at det er længere inde på stranden vi skal grave dem ned, hvilket de også synes er helt fint. Drengene snakker videre om edderkopper og andet kravl de har set før. Snakken i bilen derned var hele projektet værd for mig, da jeg oplevede drengene sætte ord og tanker på ting som jeg blev overrasket over at de kunne huske og vidste noget om...

Her blev fælderne gravet ned:



Næste dag tog vi forventningsfulde ned på biotepen for at se til mad-fælderne. Men til vores overraskelse havde fælderne det ikke for godt... Vi kunne hverfald konstatere at der var liv på biotopen. Fælderne var splittet ad og lå helt andre steder end hvor vi havde gravet dem ned.




Kartoffelfælden kunne vi ikke finde, men foliebakken var der bidt hul i..

Lige ved siden af hvor et af krusene var gravet ned, kunne vi få øje på et dyrespor... som lignede en lille klov...
Her ses den til højre for bladet i midten



Lidt tættere på



Vi kan ikke nå mere den dag, men over vejer om vi kan lave en lille gipsafstøbning af sporet inden det forsvinder igen.
Desværre fangende vi ingen småkravl, men erfaringen rigere :)













Ingen kommentarer:

Send en kommentar