torsdag den 5. januar 2012

Land Art


Til min biotopopgave 4 har jeg valgt at arbejde med det æstetiske. Inde på undervisningsbloggen faldt jeg over begrebet Land Art, som jeg ikke viste hvad var. Efter at have søgt lidt på det fandt jeg en definition at begrebet af den førende Land Art historiker:G. Tiberghien ( professor ved Les Beaux Arts, Paris)


"Land art er en kunstnerisk udfoldelse uden for galleri- og museumsverdenen, der anvender naturen som materiale eller landskabet som overflade eller rum til at indskrive og præsentere dens værker" - Dertil fandt jeg denne site som uddyber Land Art både i teori og praksis med tilhørende flotte billeder.


Det gik op for mig at jeg har set masser af Land Art og at det slet ikke er noget nyt fænomen. Tværtimod, er det tilgængelig kunst for alle... Og derfor bliver det relevandt i det pædagogiske arbejde både på lavt og højt plan.

Jeg skyndte mig ned på biotopen da solen kom frem på trods af orkanstyrke( næsten:) og i løbet i en halv time fik jeg dette resultat:

Trappen ned til stranden er æstitisk og smuk i sig selv

Mit udgangspunkt var at lave noget som en børn i børnehavealderen vil kunne formå.
Derfor fandt jeg nogle enkelte hvide sten og satte op på en af de store sten...



Derefter fandt jeg nogle store blåmuslingeskaller som var skyllet op på stranden. Dem lagde jeg i det uberørte sand som et hjerte - et symbol som alle børn kender - her er der kun fantasien der sætter grænser, både med symboler og fundne naturmaterialer. 





Til sidst kom jeg på at lave et simpelt ansigt ud af to sten som i forvejen lå i sandet, muslingeskaller til næse og mund. Til håret kunne jeg bruge nyopskyllet tang/græs. Dette ville være en sjov lille opgave for børnehave børn at finde de forskellige materialer og derefter sammensætte dem  så det bliver et familiemedlem, dyr eller andre ting. Billederne kan forstørres og hænges op i børnehaven eller laves til postkort, gaver m.m. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar