mandag den 19. marts 2012

Mejeriprodukter





Yoghurt

Dette forsøg var det eneste der mislykkedes, hvilket nok skyldes den manglende varmekasse. Istedet satte jeg nemlig skålen med den  41 grader varme mælk på radiatoren, men resultatet blev nærmere sur mælk som delte sig lidt :(



Tykmælk 

Istedet ville jeg nu prøve at lave tykmælk som også skulle stå varmt. Derfor valgte jeg at pakke bøtten ind med det varme mælk ind i avispapir og uldtæppe, og derefter på radiatoren.


Sådan blev resultatet :)




Creme fraise

Mit forsøg med at lave creme fraise gik dog meget bedre :)




Resultatet var ikke til at tage fejl af... det var den bedste creme fraise jeg og min mand kan huske vi har smagt! - Muligvis fordi den var lavet på fløde, men så utrolig cremet og lækker havde vi ikke regnet med at den blev. Vi havde den faktisk rester af den med ud på vores båldag hvor vi lavede suppe...uhmmm.


Smøreost

Den store succes med flødeosten på studiedagen skulle gentages hjemme i køkkenet... - det er en utrolig nem opskrift som man kan variere i det uendelige. Jeg tror at man med fordel skal vælge den fedeste kærnemælk, samt nogle søde ingredienser som f.eks. finthakket snakpeper sammen med andre kryderurter eller løg.





Jernalderkiks

Disse har også været et hit! - De er nemme og hurtige at lave og bage, når man først har vallen fra smøreosten - og børnene var helt pjattede med dem. Mia-Maja havde haft nogle med i skolen hvor pædagogerne i SFOen spurgte til opskriften... - de har nu fået samtlige opskrifter på bålmad og mejeriprodukter (;








Ingen kommentarer:

Send en kommentar